Wspomaganie Ratownictwa Pacjenta. Gdy czas gra główną rolę

Poznajemy czeski system ratownictwa on-line

10 kwietnia 2017 roku, na zaproszenie inż. Filipa Malenaka odbyliśmy w Hradec Kralove (Czechy) spotkanie zapoznawcze w sprawie potencjalnej współpracy z EMS Mobile App – właścicielem i autorem aplikacji mobilnej służącej ratowaniu zdrowia i życia mieszkańców Czech.Spotkanie rozpoczęło się krótko po godzinie 11.00 i trwało prawie 2 godziny. Inż. Malenak zaprezentował nam działającą u naszych południowych sąsiadów od roku aplikację Zachrankaapp. System informacji i ratowania pacjenta powstawał w jego firmie 2 lata. I został wprowadzony w roku 2016. Nie mogę mówić o szczegółach, powiem, że jestem pod wrażeniem działania aplikacji. Miałem już z nią styczność wcześniej, w czasie pobytu w Libercu. Jednak dopiero w czasie ostatniej prezentacji mogłem przekonać się, jak wiele można zrobić dla ratowania ludzkiego zdrowia.

W dużym skrócie – ta całkowicie darmowa aplikacja na smartfony pozwala choremu na wezwanie pomocy i konsultację z numerem 155 (odpowiednik naszego i niemieckiego 112) jednym dotknięciem palca ekranu smartfona. Następuje połączenie z najbliższą dyspozytornią. W czasie połączenia dyspozytor otrzymuje dane o pacjencie z jego bazy danych, którą pacjent sam tworzy wcześniej on-line. Dalsza akcja ratownicza jest powiązana z wynikiem rozmowy z dyspozytorem.

Aplikacja jest rzeczywiście dopracowana. Uczestniczyliśmy w „gościnnej” prezentacji. Symulowano specjalnie dla nas (zdjęcie pokazuje czeską dyspozytornię w Hradec Kralovem w czasie pokazu) połączenie z osobą potrzebującą pomocy. Na monitorze przyjmującego zgłoszenie pojawiły się wszelkie niezbędne z punktu widzenia Pogotowia Ratunkowego informacje, włącznie z geolokalizacją dzwoniącego. Możliwa była rozmowa i porady udzielane choremu. Apka posiada także intuicyjny v-log instruujący ratującą innego chorego osobę w typowych okolicznościach. Na przykład w czasie resuscytacji nadaje sygnałami dźwiękowymi tempo uciskania klatki piersiowej i informuje o czasie dokonania wdechu usta-usta.

Jak każde urządzenie, „Zachranka” ma ograniczenia. Z jej pomocy nie skorzysta osoba niemająca smartfona bądź nieprzytomną. Ale zawsze istnieje możliwość pomocy przechodnia, mającego ze sobą ów smartfon z aplikacją. Jeśli nawet jej nie ma, numer 155, jak u nas 112 lub 999 zawsze służy pomocą.

Rozmawiając z panem Filipem Malenakiem wymieniliśmy wiedzę w zakresie działania naszego systemu WRP. Ci z Państwa którzy śledzą naszą stronę wiedzą, że WRP wspomaga ratowanie pacjenta poprzez udostępnienie dyspozytorom Pogotowi Ratunkowych w Polsce bazy danych o pacjencie. Niestety, w naszym kraju nie ma żadnego systemu e-pomocy. Tym bardziej dziwnym jest fakt, że mimo naszej ogromnej pracy do dnia dzisiejszego jeszcze nie mamy decyzji na wprowadzenie, choćby testowe systemu WRP.

A w międzyczasie Czesi wdrażają swoją aplikację w Austrii, rozmawiają na jej temat ze Słowakami i… z Niemcami. „Zachranka” jest gotowa do połączenia sił z WRP. Jest gotowa do wejścia na Polski rynek. Za darmo. Potrzebne są tylko decyzje. I o nie od jakiegoś czasu zabiegamy.

 

Jerzy Piotrowicz

http://www.wrp.info.pl

Więcej postów tego autora